Raport z realizacji zadań oświatowych w Publicznej Szkoły Podstawowej w Goździe
w roku szkolnym 2013/2014
I KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Szkoła funkcjonuje zgodnie z określoną wizją i celem swojej pracy. Kierunek wszelkich działań nastawiony jest na rozwój osobowy ucznia oraz jak najlepsze przygotowanie go do dalszego funkcjonowania w społeczeństwie.
Szkoła pragnie przygotować ucznia, który:
- gotów będzie wziąć odpowiedzialność za swoją przyszłość,
- przejawia zaangażowanie w życie społeczne i rozwija talenty dla dobra innych,
- wrażliwy jest na piękno i zatroskany o ochronę przyrody,
- interesuje się problemami szkolnymi i rozumie problemy środowiska,
- krytycznie odbiera informacje przekazywane przez środki masowego przekazu,
- szanuje godność własną i drugiego człowieka.
Misja jest spójna z wizją szkoły i opracowane zostały one w oparciu o diagnozę potrzeb środowiska.
Nauczyciele spotykali się z uczniami i rodzicami w celu zdiagnozowania środowiska szkolnego; uczniowie podczas rozmów z dyrektorem szkoły, nauczycielami, wychowawcami przedstawiali swoje oczekiwania wobec szkoły. Nauczyciele przedstawiali swoje zdanie podczas dyskusji na posiedzeniach rady pedagogicznej, rodzice na zebraniach ogólnych
i klasowych.
Program rozwoju szkoły ukierunkowany jest na:
- projektowanie pracy dydaktycznej,
- efektywność kształcenia,
- indywidualny i zespołowy rozwój uczniów,
- rozwój zawodowy nauczycieli,
- kształtowanie potencjału kadrowego,
-wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej,
- rozwiązywanie problemów społecznych,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- tworzenie dobrego klimatu szkoły,
- doskonalenie bazy lokalowej placówki oraz promocję szkoły.
System zapewnienia jakości pracy jest sukcesywnie wprowadzany do praktyki szkolnej. Podejmowane zadania oparte są o dostępną literaturę w tym zakresie, dokumenty oświatowe, wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli prowadzone przez dyrektora szkoły. Szkoła kreuje swój wizerunek w środowisku poprzez własny system przekazywania informacji oraz dokonuje prezentacji dorobku uczniów na zewnątrz poprzez imprezy środowiskowe, udział w konkursach i turniejach.
II ORGANIZACJA ORAZ EFEKTY KSZTAŁCENIA
Organizacja pracy szkoły oparta jest na arkuszu organizacyjnym opracowanym przez dyrektora i zatwierdzonym przez organ prowadzący. Proces nauczania odbywa się w systemie jednozmianowym; klas łączonych 0 + I, II + III i samodzielnych IV, V i VI. W klasach IV-VI takie przedmioty jak: plastyka, muzyka, technika, informatyka, wychowanie fizyczne nauczane są w klasach łączonych. Ogólna liczba uczniów w roku szkolnym 2013/2014 wynosiła 44, w tym 8 w klasie „0”. Jeden uczeń klasy VI objęty był nauczaniem indywidualnym i realizował program kształcenia specjalnego. Uczeń ten był pod stałą opieką Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku.
Szkoła opracowała szkolny zestaw programów nauczania oparty na podstawie programów akceptowanych przez MEN. Opracowano szkolny plan nauczania uwzględniający trzyletni cykl kształcenia na poszczególnych etapach, opracowany na ramowym planie nauczania. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły wykorzystano na zwiększenie liczby zajęć edukacyjnych obowiązkowych tj. historii, przyrody, matematyki, informatyki.
Nasza szkoła postawiła na wszechstronny rozwój fizyczny wychowanków i przygotowanie do samodzielnego wyboru, najlepszej dla danego ucznia formy aktywności. W miarę możliwości staramy się zaproponować dzieciom jak najszerszą ofertę zajęć i przedstawić wiele możliwości spędzania wolnego czasu.
Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach sportowych, są wszechstronnie przygotowani pod względem fizycznym i mają podstawy do uprawiania wielu dyscyplin sportowych. Naturalna potrzeba rywalizacji jest realizowana na zawodach wewnątrzszkolnych, w których nacisk kładziemy na zabawę, wdrażanie do współpracy i postawę „fair play”.
Przebieg procesu kształcenia ukierunkowany jest na rozwój kluczowych kompetencji ucznia. Wiedza i umiejętności uczniów diagnozowane są poprzez sprawdziany wiadomości i umiejętności, analizę wyników badań wewnętrznych, analizę prac uczniowskich, obserwacje, wyniki konkursów przedmiotowych, tematycznych i innych oraz samoocenę. Rodzice uważają, że szkoła w pełni zaspokaja potrzeby edukacyjne ich dzieci.
Szkoła zapewnia systematyczną informację o wynikach nauczania i wychowania. Trzy razy w roku organizowane były wywiadówki: frekwencja rodziców wynosiła 97.5%. W szkole systematycznie prowadzona jest analiza efektów kształcenia. Frekwencja uczniów na zajęciach szkolnych wynosiła 98.6%.
Dnia .09.01.2014r. odbył się próbny sprawdzian kl VI organizowany przez wydawnictwo edukacyjne „OPERON”. Średnia suma uzyskanych w klasie punktów wynosiła 22,8.
Dnia 20.05.2014r.również klasa III wzięła udział w ogólnopolskim sprawdzianie organizowanym przez wydawnictwo „OPERON”. Średnia punktów uzyskana dla klasy wynosiła 10,20 pkt., na 14 możliwych.
Natomiast dnia 01.04.2014r. odbył się sprawdzian kompetencji klas VI. Średni wynik dla klasy wyniósł 27,8 pkt., natomiast średni wynik dla gminy wyniósł 26,4pkt., dla powiatu 25,6pkt., a dla województwa 26,3pkt. Na dziewięć stopni w skali staninowej otrzymaliśmy wynik- 7.
Poniższa tabela przedstawia wyniki klasy VI według standardów w punktach:
|
Czytanie |
Pisanie |
Rozumowanie |
Korzystanie z informacji |
Wykorzystanie wiedzy w praktyce |
Klasa |
8,8 pkt. |
4,5 pkt. |
4,8 pkt. |
2,8 pkt. |
7,0 pkt. |
Szkoła |
8,8 |
4,5 |
4,8 |
2,8 |
7,0 |
Gmina |
8,0 |
5,6 |
4,5 |
2,9 |
5,4 |
Powiat |
7,7 |
5,8 |
4,5 |
2,6 |
5.0 |
Województwo |
7,8 |
6,0 |
4,7 |
2,7 |
5,1 |
Jak wskazuje tabela, nasza szkoła otrzymała najwyższe wyniki z 3 standardów.(czytanie,rozumowanie,wykorzystanie wiedzy w praktyce).
W każdym roku szkolnym organizowane są konkursy przedmiotowe i tematyczne w szkole takie jak:
Konkurs na najciekawszą Palmę Wielkanicną,
Konkurs na wykonanie różańca,
Konkurs na najciekawszą pisankę,
Ponadto uczeń kl VI brał udział w konkursie regionalnym na temat wiedzy o lesie i przyrodzie organizowanym przez Nadleśnictwo Biłgoraj.
W październiku odbyła się akcja „Sprzątanie Świata”, w której wszyscy uczniowie brali udział.
Jak co roku od października do listopada szkolne koło przyrodnicze ogłosiło akcję zbierania żołędzi dla zwierzyny leśnej na zimę. W wyniku tej akcji zebrano 300 kg żołędzi. Za to szkoła otrzymała od koła łowieckiego z Lublina nagrody dla dzieci oraz zorganizowano dla nich piknik na koniec roku szkolnego.
Ponadto w roku szkolnym 2013/2014 organizowano różnego rodzaju uroczystości, akademie i apele okolicznościowe takie jak:
02.09.13r.- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
09.09.13r.- Spotkanie z policjantem na temat bezpieczeństwa na drodze,
18.09.13r.- Spektakl profilaktyczny „Śnieżka i siedmiu krasnoludków”
30.09.13r.- Szkolne obchody Dnia Chłopaka – wieczorek,
29.10.13r. - Uroczystość pasowania na ucznia kl I.
14.10.13r.- Uroczysta akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
05.11.13r.- Występ magika-iluzjonisty,
12.11.13r.-Akademia z okazji 95 rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę.
21.11.13r.- Spektakl profilaktyczny „Najlepszy z najlepszych”
28.11.13r.- Wieczór „Andrzejkowy”- gry i zabawy.
04.12.13r.- Wyjazd do kina na film pt „Kraina lodu”
06.12.13r.- Szkolne „Mikołajki”
18.12.13r.- Spektakl pt. „Legenda o św. Mikołaju”
10.01.14r.- Bożonarodzeniowe jasełka w szkole,
16.01.14r.- Noworoczna choinka szkolna.
12.02.14r.- Wieczorek walentynkowy,
07.03.14r.- Szkolne obchody Dnia Kobiet,
18.03.14r.- Nauka na wesoło – doświadczenia przyrodnicze,
19.03.14r.- Wyjazd do kina na film pt. „Rodzinka nie z tej ziemi”
28,04.14r.- Spektakl profilaktyczny pt. "Zdążyć przed dzwonkiem".
06.05.14r.- Apel-inscenizacja z okazji rocznicy Konstytucji 3-go Maja,
27.05.14- Uroczyste obchody z okazji Dnia Matki
02.06.14r.- Obchody z okazji Dnia Dziecka ,
07.06.14r.- Piknik w Pęku – zawody i konkursy z nagrodami,
12,06.14r. - Wycieczka do zoo w Zamościu,
27.06.14r.- Uroczyste zakończenie roku szkolnego.
W czerwcu 2014r. odbyła się wycieczka rowerowa trasą ścieżki dydaktycznej do rezerwatu torfowiskowego „Obary”. Wycieczka ta łączyła rekreację z edukacją przyrodniczą, ekologiczną i wychowaniem regionalnym.
III WYCHOWANIE I OPIEKA
Szkoła realizuje zadania zawarte w opracowanych programach:
wychowawczym i profilaktycznym szkoły, opartych na powszechnie uznanych wartościach, celach określonych w podstawie programowej, uwzględniających również potrzeby środowiska rodzinnego uczniów, możliwości i warunki szkoły i ściśle związanych z jej misją. Z analizy przeprowadzonych ankiet wynika, że ze względu na małą ilość uczniów w klasach, nauczyciele poświęcają im więcej czasu, zwiększa to poziom nauczania w szkole.
Szkoła pracuje w oparciu o własny statut, w którym określono prawa i obowiązki uczniów. W szkole tworzone są sytuacje sprzyjające zachowaniom zgodnym z zasadami demokracji. Działają organy kolegialne takie jak: rada pedagogiczna, rada rodziców, samorząd uczniowski. Samorząd uczniowski wybierany jest w demokratycznych wyborach z przedstawicieli poszczególnych klas (IV-VI).
Rodzice wspierają szkołę we wszystkich jej działaniach i inicjatywach. W styczniu 2014r. odbyła się uroczysta choinka szkolna, na której wręczone były dzieciom paczki zakupione, jak co roku, przez rodziców, oni również przygotowali dla uczniów przyjęcie.
W szkole działa świetlica i stołówka szkolna. Prawie wszystkie dzieci korzystają z dożywiania. Obiady jednodaniowe dowożone są autobusem szkolnym ze Szkoły Podstawowej w Hucie Krzeszowskiej. Ze świetlicy korzysta 12 dzieci dojeżdżających do szkoły z Żuka Starego.
W roku szkolnym 2013/2014 były podejmowane liczne działania zmierzające do upowszechnienia wśród uczniów prozdrowotnych zachowań oraz przeciwdziałania przemocy.
Cele te były osiągane przede wszystkim przez realizację zadań wynikających ze szkolnych programów: wychowawczego i profilaktycznego, z uwzględnieniem procedur postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci demoralizacją i planu pracy szkolnego koordynatora ds. bezpieczeństwa.
Do propagowania zdrowego trybu życia wśród uczniów przyczynił się udział szkoły w programie „Owoce w szkole”, który poszerzył wiedzę uczniów na temat uprawy i wykorzystania w żywieniu owoców i warzyw oraz utrwalił zdrowe nawyki żywieniowe. W ramach programu zostały opracowane i przeprowadzone zajęcia edukacyjne w klasach I-III, w czasie których uczniowie zaprezentowali dwie inscenizacje pt. „Witaminowe abecadło” i „Wędrówki jesiennych owoców”.
W trakcie roku szkolnego kontynuowany był również program „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”, a uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym, w ramach którego wykonali model szkoły przy użyciu pustych kartoników po mleku.
Temat zdrowego odżywiania był poruszany na lekcjach wychowawczych oraz lekcjach przyrody. Uczniowie przygotowywali posiłki z wykorzystaniem warzyw i owoców, wykonali prace plastyczne nawiązujące tematycznie do zdrowego trybu życia oraz oglądali filmy na temat szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
Wszystkie dzieci miały okazję do zdrowego wypoczynku w kontakcie z przyrodą miały w trakcie dorocznego pikniku w Pęku, gdzie brały udział w konkursach i zabawach sprawnościowych.
Nasza szkoła brała udział w realizacji dwóch programów:
„Rozwinąć skrzydła” i „ Gotowi na rozwój”.
Wramach projektu "Rozwinąc Skrzydła" szkoła otrzymała pomoce dydaktyczne, sprzęt DVD
oraz meble szkolne na kwotę 30000zł dla klas I-III.
Natomiast biorąc udział w projekcie "Gotowi na rozwój" otrzymaliśmy nowy plac zabaw oraz
pomoce dydaktyczne na kwotę 8000zł dla oddziału przedszkolnego.
Nasza placówka bierze udział w programie „Bezpieczna szkoła”, uczącym najmłodszych udzielania pierwszej pomocy oraz troski o zdrowie swoje i innych. W ramach zajęć prowadzone są ćwiczenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej na pozyskanych nieodpłatnie fantomach. Nasza szkoła przystąpiła również do projektu „Bezpieczne wakacje”, który polegał na propagowaniu zasad bezpiecznego zachowania się w czasie wolnym, szczególnie nad wodą i na drodze. Projekt zakończył się uzyskaniem certyfikatu.
Opracowane są również procedury postępowania nauczycieli i uczniów w sytuacji wystąpienia zagrożeń. Opracowany i realizowany zgodnie z założeniami jest również program wychowawczy. Ścisła współpraca z rodzicami i innymi instytucjami (Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Sądem Rejonowym, Policją, Opieką Społeczną), pozwoli nam na bieżąco reagować na pojawiające się zjawiska o charakterze patologicznym.
IV ZARZĄDZANIE ZASOBAMI
Szkoła posiada ustalone zasady prowadzenia polityki kadrowej.
W roku szkolnym 2013/2014 zatrudnionych było 11 nauczyciel w tym 3 w pełnym wymiarze
czasu pracy. Związku z przejściem szkoly pod stowarzyszenie wymiar pracy nauczyciela wynosi 22 godziny.
11 nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie, 7 nauczycieli jest nauczycielami dyplomowanymi, 3 mianowanymi.
Wszyscy nauczyciele posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotów, których uczą.
7 nauczycieli posiada podwójne kwalifikacje do nauczania dodatkowych przedmiotów.
Oprócz nauczycieli w roku szkolnym 2013/2014 pracowało w szkole: 2 pracowników obsługi w pełnym wymiarze czasu pracy ( sprzątaczka i konserwator) oraz pracownik biurowy na pół etatu.
Baza lokalowa szkoły zapewnia bezpieczne warunki pracy. W szkole znajduje się 5 sal lekcyjnych, biblioteka szkolna z czytelnią, zastępcza sala gimnastyczna, stołówka, szatnie oraz sanitariaty. Szkoła posiada również pracownię komputerową, a także zaplecze kuchenne do wydawania obiadów.
Powierzchnia użytkowa szkoły wynosi 600m² w tym około 180 m² zajmują sale lekcyjne, 30m² biblioteka oraz 100m² zastępcza sala gimnastyczna. Pozostałe powierzchnie zajmują: pokój nauczycielski, gabinet dyrektora szkoły, stołówka, korytarze, oraz sanitariaty i szatnia.
Wprzyszłości chcielibyśmy zaadaptować starą część szkoły na świetlicę szkolną i w tym celu jest nam niezbędna pomoc finansowa.
Z poważaniem
Dyrektor szkoły
Halina Serafin
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Goździe